به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالعلی علی عسگری با اشاره به مزایای پتروشیمی برای ایران و لزوم تمرکز بر توسعه این صنعت برای ثروت آفرینی گفت: در صنعت پتروشیمی جهان تمرکز بر بخشهای پاییندستی است. برای نمونه آلمان سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار محصولات در حوزه پاییندستی صادر میکند. در بخش پاییندستی پتروشیمی بازار ۳ هزار میلیارد دلاری در دنیا وجود دارد که متأسفانه سهم ایران از این بازار ناچیز است.
وی افزود: از میان ۷۰۰ طرح امکانسنجی شده برای اجرا در پارکهای پتروشیمی ۹۰ طرح تأیید شده و در حال مطالعات نهایی و تأیید بانکها برای سرمایه گذاری و اجرا است. بانکهای داخلی و صندوق توسعه ملی برای سرمایهگذاری در پارکهای پتروشیمی بویژه منطقه چابهار اعلام آمادگی کردند و برای تأمین مالی این پروژهها ساز و کار صندوق پروژه نیز در نظر گرفته شده است.
علی عسگری ادامه داد: در سیاستهای ارزی، تهاتر ارز در قالب هلدینگهای پتروشیمی دیده شده که “فارس” میتواند به پروژهها یا به شرکتهای دیگر ارز واگذار کند. مجموع صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۱ ماه سال ۱۵ میلیارد دلار بود که بیش از ۹۰ درصد در سامانه نیما عرضه شد.