به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ایرنا رسانه وابسته به دولت اعلام کرد: بسته سیاسی جدید برای کنترل بازار ارز و حذف دلالان با راهاندازی امروز مرکز مبادله ارز و طلا اجرا شد تا بانک مرکزی به عنوان ناظر، مداخلهگر و تنظیمگر بازار ارز و طلا فعالیت کرده و با حذف دلالان و ایجاد ثبات بازار، کاهش نرخ ارز مشاهده شود.
بر اساس این گزارش، منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکتهای صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تامین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می شود.
بانک مرکزی در سیاست جدید نه تنها به دنبال مدیریت بازار ارز بلکه مهار افزایش قیمتها و ایجاد ثبات است و هدف کلان، ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا و همچنین ابزارسازی و نهادسازی در بازارهای ارز و طلا و تقویت و بهینهسازی حداکثری زیرساختهای فناوری اطلاعات است.
بانک مرکزی در سیاست ارزی جدید دیگر ناظر نیست و به صورت فعال ورود و مداخله میکند و نرخ معاملات در دو تالار نقد و حواله بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغیرهای بنیادی اقتصاد کشف میشود. اجرای این بسته جدید با توجه به افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان میتواند در کنترل نرخ ارز موثر است.
تسنیم هم اعلام کرد: بانک مرکزی از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده و بر اساس این بسته جدید ارزی،کل منابع ارزی حاصل از صادرات زیر کلید بانک مرکزی قرار میگیرد. اجرای موفق این روش در روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در جنگ اوکراین ظرف یک ماه ارزش را بازیابی کند و حتی بیشتر از ارزش قبلی، پیمانسپاری 100 درصدی ارزهای صادراتی است.
در این روش ارزهای حاصل از صادرات به خصوص در صنایع و معادنی که محصولات را بهواسطه منابع ارزان انرژی تولید میکنند و در بازارهای جهانی به فروش میرسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار میگیرد و صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس و…) الزاماً باید ارز را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند.
در صورت اجرای موفق امکان ریزشهای سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد وجود خواهد داشت.