به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری با اشاره به همکاری شرکت‌های پتروشیمی با بانک مرکزی در عرضه ارزهای صادراتی به ایبِنا گفت: از ابتدای سال تا ۳ اسفند مجموع ارز عرضه شده پتروشیمی‌ها در سامانه نیما ۱۲.۷ میلیارد دلار معادل ۸۵ درصد کل صادرات این شرکت‌ها بود و مابقی برای بدهی پایین دستی اعم از واردات قطعات یدکی و کاتالیزور پرداخت شد.

وی افزود: پتروشیمی ها ۱.۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی در نیما عرضه کردند. همچنین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد در صادرات و به همان نسبت ارزآوری بیشتری هم در سامانه داشتند. یکی از دلایل مهم کاهش اندک صادرات قطعی گاز بود. به نحوی که برخی شرکت‌ها ۴۰ روز با قطعی گاز مواجه بودند و یا کامل از مدار خارج شدند یا با نصف ظرفیت فعالیت داشتند که اگر این مشکل وجود نداشت یک میلیارد دلار صادرات بیشتر ثبت می‌شد.

این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: با راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا چند روزی است عرضه ارز پتروشیمی‌ها در این مرکز آغاز شده و روال عادی برقرار است. کشف قیمت براساس ساز و کار عرضه و تقاضا مهمترین مزیت این مرکز است. قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند که این موضوع مورد رضایت پتروشیمی‌ ها است. چرا که این موضوع همیشه مورد درخواست بود.

مهدوی اضافه کرد: در شرایط خاص و جنگ اقتصادی کنونی صنعت پتروشیمی به نحو مطلوب توانست تعهدات ارزی را ایفا کند. در شرایط فعلی نیز پیرو اهداف و سیاست‌های بانک مرکزی و دولت فعالیت دارند. امید است این ساز و کار به تنظیم بازار ارز و ثبات قیمت‌ها کمک کند. ساز و کار جدید باعث می‌شود پتروشیمی ها با رغبت بیشتری ارز را به مرکز مبادله ارزی عرضه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.