به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجتبی بوربور با اشاره به اینکه آمریکا ایران را تحریم دارویی نکرده اما واردات به سختی انجام می شود، گفت: داروهای آمریکایی از دفاتر کشورهای اروپایی مانند هلند و روسیه خریداری و وارد می شود. نوسان دلار و 5 درصدی نرخ نیمایی اثر ملموسی ندارد. زیرا وزارت بهداشت برای واردات دارو ارز تخصیص میدهد اما تامین ارز دیر و زود شود.
وی ادامه داد: 95 درصد از محصولات در داخل تولید میشود اما ارزش داروهای وارداتی، گران و 25 درصد است. بخشی از کمبودها و افزایش نرخ دارو به تورم جهانی باز میگردد. پیشبینی افزایش قیمت دارو هم در بازارهای جهانی نیست و همواره روندها از نظر قیمت کاهشی بودند.
این فعال صنفی افزود: 3 گروه دارویی تعریف شده در وزارت بهداشت شامل محصولات سبز که مشکلی برای مواد اولیه و تامین ندارند و بیشتر داروها در این دسته است. گروه دوم داروهای قرمز مانند داروهای اطفال، سرم و کلریدسدیم که دارای کمبود تامین هستند. دسته سوم هم داروهای زرد یا هشدار هستند در صورت بی توجهی ، کم یاب و نایاب خواهند شد.
به گفته بوربور، قیمت دارو متاثر از تورم بوده و واردات دارو همچنان با ارز ترجیحی انجام و قرار است با ارز نیمایی هم انجام شود. صنعت دارو بهدنبال سودهای غیر واقعی نیست و حمایتی عمل میکند.