به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شهرستانی با اشاره به قطعی شدید گاز شرکت‌های فولادی و عدم حضور افراد شایسته در وزارت نفت به ایلنا اعلام کرد: به جز بخش احیا، سایر شرکت‌های فولادی گاز ندارند، صنعت فولاد روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند اما امروزه مصرف به 15 میلیون متر مکعب رسیده که تنها جوابگوی نیاز 50 درصد شرکت‌های احیا آهن اسفنجی است.

همچنین کمبود گاز باعث قطعی 50 درصدی برق صنایع شده و پیش بینی می شود قطعی گاز و برق صنعت فولاد منجر به کاهش 2 میلیون تنی تولید فولاد شود اما به علت مازاد نیاز داخل ، تاثیری در روند صادرات نخواهد داشت ولی مشکل کمبود گاز ادامه‌دار بوده و سال آینده شدیدتر هم خواهد شد و در تولید همه صنایع تاثیر ملموسی خواهد گذاشت.

دولت نسبت به راهکارهای کوتاه‌، میان و بلندمدت بخش خصوصی برای کنترل بحران گاز بی‌توجه است، برای برد- برد کردن مصرف گاز در بخش خانگی و صنعت، بخش خصوصی به دولت پیشنهاد داده الگوی مصرف به ازای هر فرد تدوین کند تا با دریافت اختلاف قیمت به ازای دو هزار تومانی از صنعت به صورت مستقیم به مشترکین کم مصرف پرداخت شود.

فعلا سه برابر نیاز واقعی گاز مصرف می‌شود و اگر شهروندی بتواند بر مبنای الگوی واقعی مصرف و 600 متر مکعب مصرف را کاهش بدهد می‌تواند هزینه این کاهش مصرف را مستقیم از صنعت‌گر دریافت و گاز صرفه‌جویی به صنعت داده شود اما در دولت گوش شنوایی برای این راهکارها وجود ندارد.

معدل بهره‌وری سیستم‌های گرمایشی در ایران 35 درصد اما در اروپا به 105 درصد هم رسید و هر چند رسیدن به این ایده‌آل مدنظر نیست اما در ایران بخاری‌هایی وجود دارد که بیش از 85 درصد بهره‌وری دارند و شرکت‌های بزرگ می‌توانند سیستم‌های گرمایشی یک استان را تغییر دهند و مصرف را به یک سوم برسانند.

همچنین در ایران بیش از 60 میلیون متر مکعب گاز می‌شود و شرکت‌های داخلی و خارجی تمایل بر سرمایه گذارری دارند تا به جای فلر شدن ( سوخته شدن روزانه مشعل گاز) به صنعت داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.