به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا مستقل شورای رقابت را مسبب ریزش بورس و آب شدن سرمایه میلیون‌ها نفر از مردم و سهامداران دانست و به ایرنا گفت: اقتصاد، پادگان نیست که اعلام شود محصولات باید به قیمت‌های دستوری به فروش برسد. این روش باعث زیان هزاران میلیارد تومان در صنعت خودرو خواهد شد.

وی افزود: مسبب اصلی ریزش بورس، دخالت غیرمنطقی شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو است. زیرا فعالان بورسی به خوبی تجربیات دوران چند ساله تصمیم‌گیری این شورا در صنعت خودرو را به یاد دارند که با دخالت نابه جا و غیراقتصادی در قیمت‌گذاری خودرو، باعث تهدید تولید، عرضه و کاهش کیفیت خودروها شد که کماکان ضرر و زیان سنگین آن با خودروسازان است.

این کارشناس ادامه داد: علاوه بر گرانی، توزیع رانت و دلال پروری در بازار خودرو، حتی کاهش کیفیت خودروها نیز به سیاست‌های اشتباه و همین دستورالعمل‌های به ظاهر منطقی آقایان بر می‌گردد اما در عمل همان قیمت‌گذاری دستوری و رانت اجرا شده و روشی غیراقتصادی و ضد تولید در پیش گرفته می‌شود.

مستقل با بیان اینکه چرا باید مسبب زیان هنگفت صنعت خودرو بار دیگر زمام این صنعت را در اختیار بگیرد؟ توضیح داد: منطقی‌ترین و منصفانه‌ترین راه برای خرید خودرو از سوی مردم، حذف رانت و سوداگری از این بازار و احیای صنعت، عرضه کامل خودرو در بورس کالا است. همان طور که هر کالایی که وارد بورس کالا شده امروزه توسعه آن صنعت در بخش‌های فولادی، فلزی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی مشاهده می شود.

به گفته وی به جای آنکه در شرایط تورمی، نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار سرمایه هدایت شود، سیاست‌های شورای رقابت و رواج سوداگری باعث شد بخشی از نقدینگی به سمت بازار خودرو تزریق شده و افزایش قیمت‌ رقم بخورد. حالا نوعی وانمود می‌شود که تنها مقصر گرانی و کیفیت خودروها، تولیدکننده و سهامداران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.