به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید یعقوبی با بیان فرصت سوزی بزرگ و خسارت یک میلیارد دلاری شرکت های فولادی ایران به مهر گفت: اگر عوارض صادراتی اعمال نمی‌شد، صادرات در نیمه نخست به جای ۲.۲ به ۳ میلیارد دلار و تا پایان سال به ۵ تا ۵.۵ میلیارد دلار می رسید.

وی افزود: در آمار ۶ ماهه فولاد دو اتفاق قابل توجه بود. مورد نخست مربوط به وضعیت تولید می‌شود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و عمده دلیل آن نیز مدیریت بهتر انرژی بود و در ماه‌های تیر و مرداد وضعیت تأمین برق شرکت ها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شد. نکته بعدی مربوط به کاهش ۱۵ درصدی مجموع صادرات فولاد است که عمده دلیل بروز این اتفاق ناشی از اعمال عوارض صادراتی است.

این فعال صنفی ادامه داد: منحنی قیمتی فولاد، سینوسی است و در زمانی که ایران می‌توانست در خلأ روسیه و اوکراین، بازارهای صادراتی را بگیرد، مصوبه عوارض صادراتی باعث از دست رفتن بازار صادراتی شد. تخمین زده می‌شود یک میلیارد دلار از این ناحیه به ایران خسارت وارد شد و کشورهای ترکیه و چین بازارها را قبضه کردند.

یعقوبی توضیح داد: روسیه نیز به واسطه تحریم‌ها وارد بازارهای صادراتی ایران شد و با دامپینگ روسیه، سهم ایران در بازارهای صادراتی کم شد. اگرچه صادرکنندگان در برخی محموله‌ها دچار زیان شدند و سهم کاهش یافت اما بازارها را حفظ کردند. زیرا بازارهای صادراتی بلندمدت هستند و طبق پیش بینی‌هایی که مؤسسات تحلیلی ارائه کردند تا ۳ ماه اول سال ۲۰۲۳ روند تقاضای فولاد نزولی است. یعنی عملاً پیش بینی نمی‌شود که قیمت افزایش چندانی یابد و نوسان خاصی نخواهد داشت.

به گفته وی در مورد کف قیمتی فولاد هم دو نظریه وجود دارد. نخست اینکه به دلیل بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا و نزولی بودن نرخ کامودیتی ها، نرخ فولاد متأثر خواهد شد و از این هم کمتر خواهد شد و نظریه دوم هم این است که قیمت کمتر از این برای تولیدکنندگان فولاد جهان به صرفه نیست و به دلیل افزایش نرخ گاز و تعطیلی برخی از کارخانجات در اروپا و رسیدن قیمت‌ها به کف، دیگر قیمت فولاد از این پایین‌تر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.