به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد نعمتبخش با اشاره به کم شدن روز افزون قدرت خرید مردم به اعتماد، اعلام کرد: بر اساس محاسبات دقیق و با توجه به تورم، نیاز سالانه خودروهای ساخت داخل و وارداتی حدود یک میلیون دستگاه است و بیش از این هم توان خرید وجود ندارد.
شرط وزارت صنعت و واریز 500 میلیون تومان برای ثبتنام خودروهای وارداتی پلاک نشده هم اصلا منطقی نیست و افراد بدون خودرو و ناتوان در خرید پراید یا کوئیک امکان اعلام تقاضا ندارند. بنابراین این شرط، نوعی باز گذاشتن دست دلالان است. چرا که قبل از این هم متمولین، سراغ خانوادههای بدون خودرو رفته و با قرارداد 50 یا 100 میلیون تومانی، اقدام به تصاحب خودرو می کردند و چه تضمینی وجود دارد که این بار برای محصولات خارجی تکرار نشود؟
علت اصلی تقاضای 10 میلیون نفری برای خرید تنها 10 هزار خودرو هم، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد بوده اما با تک نرخی شدن مصولات، نیاز مردم به خودرو بیش از یک میلیون دستگاه نخواهد بود. مانند سال 90 که با تولید 1.6 میلیون دستگاه و بیش از نیاز بازار، قیمت پراید 7 میلیون تومان بود اما به دلیل تورم به 250 میلیون تومان و حتی بیشتر رسیده است.
بارها هم به مسئولان اعلام شده این روش فروش اصلا درست نیست و باید با خروج خودرو از کالای سرمایه ایی ، بخشی از نقدینگی 6.5 هزار هزار میلیارد تومانی مدیریت شود.