به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن ذوالفقاری با ارائه پیشنهاد واریز درآمد مابه تفاوت قیمت خودرو در بورس به صندوق تثبیت بازار سهام از سوی دولت در فضای مجازی اعلام کرد: بهتر بود درآمد مابه تفاوت قیمت خودرو در حالتی که خودروساز بی بهره می شود به صندوق تثبیت بازار سهام تخصیص دهند.

هر چند از هر نظر باید بخش بزرگی از این درآمد نصیب صنعت خودرو می شد اما وقتی دولت به هر دلیل با سهم اندک ، خودروساز را بی نصیب و خود را صاحب سهم اصلی این درآمد کرده بهتر است به سایر وظایف و وعده های انتخاباتی و اولویت های اقتصادی نگاهی بیندازد. بورس تهران در غیاب خودروساز مستحق اصلی دریافت سهم اصلی مابه تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا است.

مردم سال ۹۹ با لبیک به دولت قبل و البته به نظام، وارد بورس شده و در مدت کوتاهی متضرر شدند و متاسفانه این بار بر دوش دولت فعلی افتاد اما این دولت نیز در تبلیغات انتخاباتی بارها تاکید بر حمایت از بورس کرد و تاکنون و بخصوص با تغییر مدیریت جدید سازمان، حمایت های مناسبی نیز از بازار انجام داد ولی حال که یک منبع جدید درآمدی آن هم در بورس پیدا شده و دولت به هر دلیل قصد بخشیدن آن به صنعت خودرو را ندارد بهتر است حداقل بخش مهمی از آن را به صندوق تثبیت بازار سهام تخصیص دهد.

چنانچه این اتفاق روی دهد، درآمد دولت بیش از این سهم خواهد بود. چراکه با هر تزریقی از سمت دولت بازار پربار تر شده و نقدشوندگی آن افزایش می یابد و نهایتا سهامدارانی که پس از سال ۹۹ از بازار سهام فاصله گرفتند پس از مشاهده نتایج و عملکرد این دولت به سمت بورس آمده و دولت می تواند از مالیات معاملات آتی، درآمد بیشتری کسب کند.

بیشترین ترس سهامداران جز از صف فروش، عدم نقدینگی در بازار است که با تزریق این درآمد تا حدودی این مشکل برطرف شده و موجبات جذب پول های سرگردان فراهم می شود.

از نگاهی دیگر نیز نسبت رشد نقدینگی و پایه پولی نسبت به سال ۹۹ تغییرات مثبتی داشته که به دلیل افزایش قیمت مسکن و خودرو همسو با رشد نقدینگی بخش زیادی از این پول ها تاکنون جذب هیچ یک از آنها نشده و تنها جایی که نسبت به رشد نقدینگی و درآمد مردم هنوز تغییر مثبتی نسبت به دو سال گذشته نداشته، بورس بوده که مردم صرفاً از ترس ضرر بیشتر، پول جدیدی در آن وارد نکردند و امروز وظیفه وزارت اقتصاد و در راس آن دولت این است که از هر درآمد جدید در جهت بهبود بورس استفاده بهینه را برده و علاوه بر کنترل قیمت ارز و طلا و … خود نیز کسب درآمد کند.

سهامداران حقیقی ضمن قدردانی از مدیریت سازمان بورس انتظار دارند همان گونه که در این مدت در خصوص عرضه خودرو در بورس تلاش کردند و تا حدودی بورس را از آشفتگی نا امید کننده دوسال پیش خارج کردند، موافقت دولت را با واریز بخش مهمی از این درآمد به صندوق تثبیت بازار سهام بگیرند تا بتوان پول های راکد را جذب بورس کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.