به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود میرکاظمی با بیان اینکه رشد نقدینگی و تورم یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی است، گفت: بخشی از دلیل به هم ریختگی بازار ارز مربوط به دشمن بوده اما بخش دیگر آن مربوط به ریشه‌های اقتصادی و بدهی دولت به بانک مرکزی است.

وی افزود: طبق گزارش ماه گذشته ۶۰.۵ درصد افزایش نقدینگی ریشه در بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی دارد. ۳۹.۷ درصد برای بدهی موسسات اعتباری که خارج از بانک‌ها عمل می‌کند یا اوراقی است که بانک‌ها می‌گیرند اما نمی‌توانند بفروشند و به بانک مرکزی بر می‌گردانند.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت در لایحه پیشنهادی ۱۸۵ هزار میلیارد تومان انتظار اوراق پیش بینی کرده اما در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس ۸ هزار میلیارد تومان برای شهرداری‌ها و ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برای قرارگاه خاتم الانبیاء پیش بینی شد و قرار است ۵۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق به بانک‌ها اضافه شود. اگر قرار است ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر اوراق مالی در بودجه سال آینده گذاشته شود دیگر بانک‌ها اوراق دولت را نمی‌توانند بخرند.

میرکاظمی گفت: تا این مرحله از بررسی بودجه و به غیر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بابت نرخ ساده، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه مغایرت ایجاد شده که برخی از آنها مربوط به حقوق است که باید هر ماه پرداخت شود اما مبالغ دیگر باعث افزایش پایه پولی و تورم می‌شود.

وی افزود: برای جبران منابع تبصره ۱۴ قرار بود اوراق داده شود اما بانک‌ها نمی‌خرند حالا دوباره می‌خواهید اوراق اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.