به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین قربانزاده با رد اینکه در مولدسازی داراییهای دولت به معنای عرضه اموال به افراد و گروههای خاصی است، گفت: در مسیر مولدسازی سامانه هوشمندی در نظر گرفته شده که 22 بهمن رونمایی میشود و هیچ جابهجایی بدون ثبت در این سامانه و به دور از نگاه آحاد مردم انجام نمیشود.
وی افزود: کمترین منفعت مولد سازی، درآمد زایی برای دولت بوده و بیشترین اشتباهی این روزها همین است که صرفاً دولت برای تامین مالی و جبران کسری بودجه به سراغ مولدسازی رفت. در حالی که حتی اگر هیچ کسری بودجه نبود و تمام تأمین منابع مستقیم از مالیات انجام میشد، باز هم مولدسازی داراییهای دولت یک ضرورت اجتنابناپذیر بود.
این مقام مسئول ادامه داد: زمانی که دولت تقریبا به اندازه GDP، دارایی داشته و بهره وری بخش زیادی از آن صفر بوده، رفتن به سمت مولدسازی ضروری است. برآورد سال 96 از داراییهای دولت 7 هزار هزار میلیارد تومان بوده و این یعنی فقط بهرهوری یک درصد آن تاثیرگذار است.
قربانزاده توضیح داد: انجماد و راکد نگه داشتن املاک و زمینهای دولت از دلایل گرانی ملک و تورم در این حوزه است و اگر املاک منجمد دولت مولدسازی شود، مشکلات سمت عرضه کاهش پیدا خواهد کرد و با ساز و کاری از جمله صندوق املاک و مستغلات امکان هدایت نقدینگی و سهیم شدن و مصون شدن مردم از تورم حوزه ملک ممکن میشود.
روش مولدسازی فقط مزایده نیست
به گفته وی، مولد سازی روش های متعددی داشته و مزایده و انتقال کامل مالکیت تنها یکی از آنها است. مزایده یکی از روشها بوده اما مثلا تهاتر، عرضه در بورس کالا و فرابورس، تبدیل به صندوق املاک و مستغلات برای سهیم شدن مردم در این داراییها از روشهای دیگر است.