به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حیدر محمدی در اجلاس معاونان غذا و دارو، اعلام کرد: جلسات مثبتی در خصوص بودجه دارو در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد اما ادامه برنامهریزی ها به تصمیم مجلس منوط بوده که خوشبختانه اکثر بندهای پیشنهادی وزارت بهداشت تصویب شده است.
طبق بند “و” لایحه بودجه سال آینده به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده بود قیمتگذاری از سازمان غذا و دارو خارج و به شورای عالی بیمه واگذار شود که موضوع خطرناکی بود و منجر به کمبود دارو میشد. چرا که ساختار شورای عالی بیمه، پیچیده و هر سه چهار ماه، تشکیل جلسه می دهد.
یکی از چالشهای کمبود دارو، تامین نقدینگی شرکتها است که با پیگیریها، بخشی از نقدینگی از طریق وام بانکی تامین شد. برای تامین مابقی نیز رایزنیها انجام شده اما نتیجه ای حاصل نشده است. بخشی از کمبود آنتی بیوتیک خوراکی با واردات جبران شد و ذخیره مناسبی هم تا بهار سال آینده وجود دارد.
افزایش مراجعه بیماران به مراکز درمانی و افزایش عملهای جراحی از دلایل افزایش مصرف این داروها است اما تعدادی داروی بیهوشی برای اولین بار تولید و دغدغه کمبود دارویی برطرف خواهد شد. همچنین طی 2.5 ماه گذشته 20 میلیون سرم توزیع شد اما هنوز سرم در برخی مراکز خصوصی ، محدود توزیع میشود. بنابراین هیچ نگرانی در تامین دارو نیست و پیش بینی میشود ذخایر دارویی تا پایان سال چندین برابر شود!
وضعیت داروهای شیمی درمانی و انکولوژی هم مناسب و اکثر داروهای این بیماران، تولید داخل بوده و به زودی تعداد زیادی از داروهای تولید یک ماه گذشته رونمایی خواهد شد.
میزان مصرف سرم و داروهایی مثل پروپوفول زیاد و اقلامی مانند آموکسی سیلین، آزیترومایسین و کواموکسی کلاو نسبت به اول سال جاری 3، 10 و 20 برابر بیشتر شده است. داروهایی مانند سرم سدیم کلراید، دیفنهیدرامین و دگزامتازون هم در صدر داروهای تجویزی پزشکان هستند.