به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا فولادگر با اشاره به مشکلات واگذاری شرکت‌ها از جمله پتروشیمی ها به ایرنا گفت: در مورد خصوصی سازی پتروشیمی‌ها به عنوان یکی از صنایع مهم بورسی باید ۲ نکته مورد توجه قرار بگیرد. واگذاری اکثر این شرکت ها در قالب رد دیون و بلوک کنترلی از جمله اشکالاتی است که مشاهده می شود و عمدتاً مالک آنها نهادهای عمومی غیردولتی یا شرکت‌های وابسته به نهادها خصولتی یا شبه دولتی هستند.

وی افزود: باید مسئله بهره‌وری، مدیریت، نوع تصمیم‌گیری و نحوه ورود به مباحث اقتصادی مانند صادرات و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مورد بررسی قرار بگیرد. این نوع واگذاری فقط برای پتروشیمی ها صدق نمی‌کند بلکه صنایع معدنی، نفت و گاز و مخابرات هم در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودند. در صورت دولتی ماندن شرکت‌ها علاوه بر اینکه بار مالی آن صنعت بر دوش دولت می‌ماند، مدیریت و تصدی‌گری هم بر عهده دولت خواهد ماند.

این مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: مدیریت دولتی با بهره‌وری چندان بالایی همراه نیست که می‌تواند در کاهش کارایی و اثربخشی این صنایع اثر گذار باشد. پتروشیمی حوزه ای تخصصی تلقی می‌شود و اگر قرار باشد تصدی‌گری دولت بر آن حاکم باشد، بهتر است در اختیار وزارت نفت قرار گیرد تا دیگر وزارتخانه و سازمان‌های وابسته به دولت که غیرتخصصی هستند.

فولادگر درخصوص راهکارهای بهبود وضعیت واگذاری شرکت‌ها توضیح داد: با آسیب شناسی واگذاری‌ها از گذشته ، جمع‌بندی مطلوبی حاصل شده که با بررسی آنها باید واگذاری‌ها به شکل صحیح ادامه پیدا کند و از همه روش‌ها استفاده کرد. بخش خصوصی حقیقی می‌تواند در واگذاری سهام شرکت های بورسی و مزایده‌ای مشارکت داشته باشد. در گذشته روش رد دیون مستقیم ممنوع شده بود. اکنون باید واگذاری بصورت رقابتی انجام شود تا دولت درآمد را به عنوان دیون پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.