به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا فولادگر با اشاره به مشکلات واگذاری شرکتها از جمله پتروشیمی ها به ایرنا گفت: در مورد خصوصی سازی پتروشیمیها به عنوان یکی از صنایع مهم بورسی باید ۲ نکته مورد توجه قرار بگیرد. واگذاری اکثر این شرکت ها در قالب رد دیون و بلوک کنترلی از جمله اشکالاتی است که مشاهده می شود و عمدتاً مالک آنها نهادهای عمومی غیردولتی یا شرکتهای وابسته به نهادها خصولتی یا شبه دولتی هستند.
وی افزود: باید مسئله بهرهوری، مدیریت، نوع تصمیمگیری و نحوه ورود به مباحث اقتصادی مانند صادرات و بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مورد بررسی قرار بگیرد. این نوع واگذاری فقط برای پتروشیمی ها صدق نمیکند بلکه صنایع معدنی، نفت و گاز و مخابرات هم در این زمینه با مشکلاتی مواجه بودند. در صورت دولتی ماندن شرکتها علاوه بر اینکه بار مالی آن صنعت بر دوش دولت میماند، مدیریت و تصدیگری هم بر عهده دولت خواهد ماند.
این مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: مدیریت دولتی با بهرهوری چندان بالایی همراه نیست که میتواند در کاهش کارایی و اثربخشی این صنایع اثر گذار باشد. پتروشیمی حوزه ای تخصصی تلقی میشود و اگر قرار باشد تصدیگری دولت بر آن حاکم باشد، بهتر است در اختیار وزارت نفت قرار گیرد تا دیگر وزارتخانه و سازمانهای وابسته به دولت که غیرتخصصی هستند.
فولادگر درخصوص راهکارهای بهبود وضعیت واگذاری شرکتها توضیح داد: با آسیب شناسی واگذاریها از گذشته ، جمعبندی مطلوبی حاصل شده که با بررسی آنها باید واگذاریها به شکل صحیح ادامه پیدا کند و از همه روشها استفاده کرد. بخش خصوصی حقیقی میتواند در واگذاری سهام شرکت های بورسی و مزایدهای مشارکت داشته باشد. در گذشته روش رد دیون مستقیم ممنوع شده بود. اکنون باید واگذاری بصورت رقابتی انجام شود تا دولت درآمد را به عنوان دیون پرداخت کند.