به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درباره به کارگیری روش روسی مدیریت بازار ارز به ایلنا گفت: تفاوت ایران با روسیه در میزان ارز دریافتی است. مجموع صادرات ایران 20 میلیارد دلار بوده اما روسیه چند برابر این رقم را کسب و دریافت می‌کند و اساسا نمی‌تواند الگویی برای بازار ارز ایران باشد.

وی افزود: دولت توجه کند که ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش پیدا کرده و مردم تحت فشار هستند و نباید جدا از دنیا زندگی کرد. در این شرایط تصمیمات محرمانه دولت درباره سرنوشت اقتصاد ایران معنا و توجیهی ندارد و باید مردم را محرم بداند و رفاه و آسایش مردم در تصمیمات سیاسی و اقتصادی در اولویت باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت برای هر اقدام و تصمیمی اصرار بر محرمانگی آن دارد. چرا باید همکاری‌های ایران و چین و سند 20 گانه یا سیاست‌های ارزی پیروی از مدل روسیه جزو موضوعات محرمانه باشد؟ اینکه دولت در برابر هر پرسشی پاسخ می‌دهد “این موضوع محرمانه است”، توجیهی برای ندانم کاری و ناکارآمدی‌ها است.

قنبری درباره سیاست‌های ارزی دولت برای مدیریت بازار ارز و راه‌اندازی مرکزی مبادله ارز و طلا برای کنترل دلار، توضیح داد: ارز و هر کالای با دوامی مانند طلا، مسکن، خودرو علاوه بر مسائل اقتصادی، تحت تاثیر مسائل سیاسی هم قرار می‌گیرند و غیر از مسئله عرضه و تقاضا، عوامل موثر غیراقتصادی دیگری بر روی قیمت اثر می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.