به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد خبری‌زاد با انتشار مطلبی با عنوان “محدودیت جدید در معاملات فرابورس” در دنیای اقتصاد اعلام کرد: طی روزهای اخیر دو اطلاعیه در خصوص حجم مبنا و حداقل ارزش هر سفارش خرید در بازار پایه فرابورس منتشر شد. متاسفانه تا بازار سرمایه روند رو به‌ رشدی را آغاز می‌کند، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که این رشد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

یکی از این محدودیت‌ها در بخش حداقل خرید در بازار پایه است در حالی که منطق این محدودیت‌ها نیز مشخص نیست و اصلا اینکه باید وجود داشته باشد یا نه مورد سوال است. از طرفی هیچ منطقی برای رقم تعیین‌ شده نیز وجود ندارد و معلوم نیست چرا ۵ میلیون تومان برای حداقل خرید مشخص شده و چرا این رقم سه‌ میلیون تومان نیست.

توجیهی که احتمالا از نظر فرابورس وجود دارد این است که این بازار پرریسک است و افراد نباید با پول کم وارد بازار شوند. اما این موضوع به ریسک تحمیل‌ شده به سهامداران ارتباط چندانی ندارد. چون افراد پیش از اینکه در بازار پایه خرید و فروش کنند باید توافقنامه بازار پایه را امضا و تایید کنند که در بازار پر ریسکی قرار گرفتند و بعد از امضای این توافقنامه وارد بازار شوند. پس وقتی کسی وارد این بازار می‌شود ۱۰۰ هزار با ۱۰ میلیون تومان تفاوتی ندارد.

هیچ دلیلی ندارد افراد از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با مبلغ کم منع شوند. هیچ بازاری را نمی‌بینید سهامداران را در خصوص مبلغ سرمایه‌گذاری محدود کرده و به آنها اجازه ورود با مبالغ پایین‌تر را ندهد حال اینکه این محدودیت در حالی برای بازار پایه فرابورس اعمال شده که یکی از مزایای بازار سهام نسبت به سایر بازارها ورود به بازار با هر میزان سرمایه است.

اتفاق بعد تغییر حجم مبنا است که دلیل این تصمیم مشخص نیست. چرا که این تغییر باعث افزایش حجم مبنا در بسیاری از نمادها می‌شود و از رخ دادن تغییر قیمت در آنها جلوگیری می‌کند. اگر نمی‌خواهند کسی در این بازار معامله کند باید شفاف اعلام کنند در غیر این صورت محدودیت‌های این‌چنینی بی‌معنی است.

افزایش حجم مبنا در بلندمدت باعث قفل شدن سهم‌ها می‌شود. هر چند یک تبصره در این اطلاعیه وجود دارد که شرکت‌های دارای بازارگردان را از این موضوع مستثنی می‌کند اما پیش از این تصمیم باید این موضوع را به شرکت‌ها اعلام می‌کردند تا آنها نسبت به تعیین بازارگردان برای شرکت اقدام کنند.

هر دو مورد در بازاری که تازه در حال جان گرفتن است اثر منفی دارد و باید در مورد آن تجدیدنظر شود. اگر چه ممکن است تخلفاتی در بازار بروز کند اما این بازار تازه در حال پا گرفتن است و ریسک‌های بالایی نیز دارد که با روش‌های دیگر نیز قابل‌ کنترل است. احتیاجی نیست به دلیل چند تخلف کل بازار تحت‌ الشعاع قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.