به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شاخص بورس در حالی از دیروز خط حمایت 1.3 میلیون واحدی را هم از دست داد و موجب تشدید نگرانی سهامداران از وضعیت وخیم شد که طی هفته های اخیر ، کنشی و واکنشی از سوی مسئولان سازمان بورس مخصوصا” مجید عشقی رئیس این نهاد دیده نشد و وی حاضر به ارایه توضیح و ارایه برنامه ها نشد. وی طی ماه های اخیر از حضور در رسانه ها و برگزاری برنامه خبری، اجتناب کرده و حاضر به انجام وظیفه در کسوت سخنگوی سازمان بورس نشده و معلوم نیست این رویه را تا کی و کجا ادامه خواهد داد؟!
در این میان خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد: شاخص بورس امروز نیز مانند روزهای گذشته وضعیت نزولی دارد. بازار هر روز با کاهش شاخص کار را آغاز کرده و تا پایان معاملات به ریزش ادامه میدهد. شاخص کل حتی حمایت ۱.۳ میلیون واحد را نیز از دست داد و اکنون به سطح یک میلیون و ۲۸۹ هزار واحد رسیده است.
بر اساس این گزارش، یکی از مواردی که سهامداران را ناراحت کرده بی تفاوتی این روزهای مجید عشقی رئیس سازمان بورس است. این سازمان تنها به امور رسانهای آن هم در رسانههای خودبسنده و تنها اقدام مثبت را تبلیغ برای ارزندگی صنایع و نمادها تعریف کرده که این استراتژی به هیچ وجه صحیح نیست.
اگرچه عشقی در یک سال اخیر اقدامات مثبتی همانند افزایش دامنه نوسان انجام داده اما فکری اساسی برای ورود پول هوشمند به بازار سرمایه انجام نداده است. بازار از مؤلفههای کلان اقتصاد و هدایت نقدینگی به این سمت رنج می برد و این مهم تنها با رایزنی رئیس سازمان بورس با وزیر اقتصاد و اعلام مکرر دغدغهها تا رفع آن اجرایی خواهد شد. متأسفانه کنشهای مناسبی از مجید عشقی رئیس سازمان بورس شاهد نبوده و وی هم مانند سهامداران خرد، نظارهگر ریزش بورس و رسیدن به حمایتهایی است که روز به روز از دست میرود.
بازار سرمایه در چند ماه اخیر تبدیل به مؤلفههای غیر نقد شونده با میانگین معاملات روزانه ۲ هزار میلیارد تومانی تبدیل شده است. یکی از مولفههایی که میتواند به بورس جانی تازه دهد، ایجاد بازار دو طرفه و چرخش آزاد پول است. در دوره قبلی ریاست سازمان بورس بحث بازار فروش تعهدی مطرح شده بود که در این دوره به کلی مسکوت مانده و سازمان بورس تنها به اقدامات آسانتر مانند افزایش دامنه نوسان بسنده کرده است.
یکی از نقاط ضعف سازمان بورس در دوره اخیر عدم تعامل با بانک ها به ویژه بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات ویژه به سهامداران خرد و عمده است که این وضعیت باید در آینده اصلاح شده تا بازار سرمایه بتواند از چرخش پول منسجم از طریق بانک ها در تمام شرایط بهره مند شود نه اینکه پمپاژ پول تنها برای روزهایی باشد که دولت سیاست انبساطی دارد و در زمان سیاست انقباضی دولت مانند یک سال اخیر، بورس در وضعیت اغما به سر ببرد.