به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت اعلام کرد: این شورا فارغ از برخی مغالطههایی که در حوزه خودرو انجام میشود، باید کارشناسانه نظر را ارائه دهد و بسیار مثبت به دستورالعمل خودرو نگاه میکند. این دستورالعمل میتواند اثر مثبتی در بازار داشته باشد. به نحوی که هر سه گروه از ذینفعان خودرو که مهم ترین آنها مصرف کننده است، سود معقول را از این بازار ببرند.
شاید شرایط بازار موجب چالش هایی در اجرای دستورالعمل شود اما در این دستورالعمل به هر سه ضلع مصرفکننده، تولیدکننده و سهامدار توجه شده است. به اعتراف بسیاری از کارشناسان بازار، دستورالعمل شورا اگر به درستی اجرا شود، میتواند همگامی و همراهی اجزاء بازار را نیز داشته و حتی مترقی باشد.
واکنشهای غیرحرفهای موجب تأخیر در اجرایی شدن دستورالعمل می شود. شورای رقابت امیدوار است بیماری مزمن بازار خودرو با راه حلهای کارشناسی آرام گیرد. از تحلیلگران بورس انتظار میرود در قبال این دستورالعمل، نگاه کارشناسی داشته باشند. چرا که این مصوبه کاملاً شرایط خودرو سازان به عنوان بنگاههای اقتصادی را تثبیت میکند و باعث میشود سودآوری آنها کانالیزه شود.
از این طریق با کمک وزارت صنعت و نهادهای فعال و بازیگر در عرصه خودرو به خودروساز به عنوان تولیدکننده کمک شده از شرایط قبل فاصله بگیرد و رویه های پیشین را ترمیم کند. از طرفی دیگر، مصرف کننده دیگر نیازی ندارد خودرو را با قیمت کاذب که بعضاً در بورس هم ارائه میشد، تهیه کند بلکه خودرو را با کمک برچسب رقابت و عادلانه تهیه می کند. ترکیب این دو موضوع به سهامداران بورس نیز کمک میکند. چرا که وقتی یک بنگاه اقتصادی تقویت شده و سود تضمین شود، میتواند در آتیه نزدیک به بازار ثابت کند سودده است و دیگر خبری از زیان نیست چه رسد به زیان انباشته.
شورای رقابت سیاست گذار صنعت خودرو نیست.در این دستورالعمل قیمتگذاری دستوری نیست بلکه وظیفه شورا ورود به بازارهای انحصاری است و با توجه به حیطه وظایف میتواند در اصلاح آن کمک کند. کارگروه تخصصی خودرو با حضور کارشناسان و نمایندگان مختلف از سازمان بورس، وزارت صنعت، بانک مرکزی و … بارها ابزارهای مختلف عرضه را بررسی کرده و معتقد است این ابزار چالش های جدی دارد که آثار آن مغایر منافع مصرفکننده و بازارهای رقابتی است.