به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزبه معین زاده درباره اوضاع نوسانی بازار سهام در هفته های اخیر و متاثر از ابهامات عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: بورس در هفته گذشته شاهد نزولی نگران کننده بود و تحلیلگران بازار برای توجیه این ریزش را به هر رویدادی که اتفاق افتاده بود مرتبط دانستند اما برای پی بردن به علت واقعی، رفتارشناسی فعالین حرفه ای بازار اهمیت بسزایی دارد.

آنچه سرمایه گذاران کف بازار را نگران کرده ناپایداری قوانین است که سبب عدم تعادل استراتژی های معاملاتی می شود. آن هم در شرایطی که در تورم سنگین، سرمایه فعالین را حال کاهش داده و به سختی می توان جبران کرد. آشکار است در چنین شرایطی خروج سرمایه امری طبیعی خواهد بود و تاسف بار است بعد از سه سال سقوط بورس، رونقی مقطعی آن هم نه به علت ارزش افزوده از رونق اقتصادی شرکت ها بلکه به دلیل پوشش تورم ناشی از افزایش قیمت ارز با چنین سرنوشتی روبرو می شود و سرمایه با خروج از بازار مولد به سمت سرمایه گذاری در کالاهای مصرفی و مخرب کشیده شده و تشدید خواهد شد.

نمونه ای از آشفته شدن تعادل بازار چند وقت قبل رخ داد و طی آن حداقل مبلغ خرید سهام در بازار پایه، به یک باره ده برابر شد و از ۵۰۰ هزار به ۵ میلیون تومان رسید که باعث تعجب فعالین و تخریب استراتژی معاملاتی شد و تلنگری به بازار زد که دومینووار به سایر بازار هم سرایت کرد

اما چرا چنین معضلی رخ می دهد آن هم در شرایطی که طیف وسیعی از فعالین بازار شاهد تغییر قوانین معاملات هستند. به طور مثال حداقل قیمت خرید را تغییر داده و یا با تغییر مقدار نوسان مجاز روزانه قیمت ها، سهامداران در شرایط جدید و نامتعادل قرار می گیرند. به طور مثال با افزایش حداقل خرید ، متقاضیان معاملات سهام کاهش یافته و با کاهش خرید و فشار فروش ناشی از شرایط جدید، ارزش دارایی سهامداران کاهش می یابد و علاوه بر این کسانی که توانایی مالی مناسبی دارند و این تغییر اهمیتی برای آنها ندارد به دلیل اینکه کاهش خریدار دست از معامله برداشته تا در قیمت های پایین تر، معامله کنند. علاوه بر این گروهی از سهامداران قبلی هستند که سهام آنها دارای قیمت تمام شده بالاتری بوده و نیاز به میانگین گیری در قیمت های متفاوت دارند تا قیمت تمام شده سهام را مدیریت کنند اما چنین مصوبه ای با افزایش حداقل خرید، منجر به بسته شدن مدیریت سهام خواهد شد و توانایی خرید در قیمت های متفاوت کاهش می یابد. چراکه باید پول بیشتری هزینه کنند اما با این اقدام، توانایی مالی را کاهش می دهند. در واقع افراد ناتوان تر با این کار تنبیه می شوند.

به هر حال سهامدار با هر مقدار دارایی باید میانگین گیری را انجام دهد اما برای افراد دارای توانایی مالی کمتر، اختیار کمتری در مدیریت سهام دارند در حالی که سهامداران قبلی چه گناهی کردند که با توجه به قوانین قبلی هزینه کرده و سهامدار شدند و با یک مصوبه بر هم زننده تعادل بازار، متضرر شود؟ خبر بد که از دیدگاه تابلوخانی هم این مصوبه به نفع سهامداران قوی است. باید در نظر داشت که با یک مصوبه می توان به ارزش دارایی سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار داد و در چنین شرایط سختی نه تنها به آنها آسیب زد بلکه فعالین را از بازار فراری و به سمت سرمایه گذاری در کالاهای مصرفی سوق داد. از طرفی ناپایداری قوانین و تغییر مرتب و سرسام آور، اطمینان سرمایه گذار از ثبات شرایط را کاهش و ریسک بازار را افزایش می دهد.

فراموش نشود نوسان غیر متقارن سال قبل چه بلایی بر سر بازار آورد و متاسفانه مدت طولانی حکمفرمایی و به بازار آسیب شدیدی وارد کرد اما با حذف آن بازار از زیر فشار خارج و شرایط بهتر شد. امید است حرکت های دارای توجیه اما بدون کارکرد اصلاح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.