به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیوک علیمرادلو در میزگرد تخصصی بررسی اثر عرضه خودرو در بورس کالا گفت: مشکل صنعت خودرو مربوط به مدیریت و مالکیت آن است. صنایع بسیاری وجود دارد که دولت با مالکیت و سهامداری، مداخله‌ می‌کند. چنین سیاست‌هایی باعث شد تا مرکز سود به زیان تبدیل شود.

وی افزود: تنها راهکار برون‌ رفت از مشکلات، استفاده از توان بخش‌ خصوصی است. اگر قوانین به درستی اجرا شود دیگر با مشکلات فعلی روبرو نخواهیم شد. متاسفانه بعضا فراقانونی رفتار می‌شود. قیمت پایه خودروها پایین است و عده‌ای با در نظرگرفتن قیمت پایه و آزاد، معتقدند خودروساز سود کلانی بدست می‌آورد درصورتی که قیمت تمام شده بالا است.

این مقام مسئول ادامه داد: تصدی‌گری دولت از صنعت خودروسازی باید کاسته بشود. خودروسازها نمی‌توانند با فناوری روز عمل کنند. چرا که درگیر زیان انباشته هستند و اگر مدیریت به بخش‌ خصوصی واگذار شود و دولت تنها به مسئولیت اصلی یعنی نظارت بپردازد، صنعت خودرو با تحول چشم‌گیری روبرو می‌شود. برای جبران کمبود عرضه باید بحث واردات قوت گیرد و مسئولیت آن به خودروسازها واگذار شود تا سود ناشی از آن مجددا به چرخه تولید بازگردد.

علیمرادلو گفت : خودروسازها با شرایط اقتصاد مقاومتی اقدام به تولید می‌کنند و با وجود شرایط تحریمی برای تهیه مایحتاج با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند و به راحتی نمی‌توانند با کشورها تعامل کنند. سودهای نامتعارف دوام و جایگاه خودروسازی را در بازار خدشه‌دار می‌کند. با مطرح شدن عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا خودروسازهای خصوصی استقبال کردند. چرا که این تعامل سازنده بوده و سوداگری هیچ‌گاه نفعی برای اقتصاد نداشت.

به گفته وی، طبق آمار بیش از ۸۰ درصد خریداران خودرو از روش قرعه کشی به سرویس اولیه خودرو مراجعه نمی کنند. چون بلافاصله خودرو را می فروشند. چرا این آمارها دیده نمی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.