به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح آبادی با بیان اینکه هیچ کمبود و مشکلی برای تأمین ارز وجود ندارد و نرخ ارز از بازار غیررسمی تأثیر میپذیرد در جلسه علنی مجلس گفت: طی نه ماه سال جاری و تا آذر حدود 33.5 میلیارد دلار در سامانه نیمایی ارز، عرضه و خرید شد که با احتساب عرضه 19.6 میلیارد دلاری سال گذشته، 71 درصد عرضه افزایش پیدا کرد.
3 عامل گرانی قیمت ارز
وی افزود: در بازار متشکل ارزی نیز 2.1 میلیارد که نسبت به گذشته 51 درصد افزایش در سامانه نیمایی وجود داشت. بنابراین در بازارهای رسمی که عمده عرضه در این بازارها انجام میشود متعادل بوده و هیچ کمبود و مشکلی در این سامانه ها وجود ندارد و موردی که نرخ ارز از آن تأثیر میگیرد در بازار غیر رسمی بوده که سطح و حجم آن نسبت به بازار رسمی بسیار کوچکتر است.
این مقام مسئول ادامه داد: برای مدیریت بازار ارز برنامههای متعددی در سطح دولت است. چرا که ثبات در سطح اقتصاد کلان بسیار مهم بوده و موضوع کنترل نقدینگی و تورم آن چیزی که در اختیار بانک مرکزی است در این بانک انجام میشود و سیاستهای جانبی عرضه و سیاستهای جانب تقاضا در بازار ارز مورد پیگیری قرار میگیرد.
صالح آبادی گفت: یکی از برنامههای جدی بانک مرکزی که با همکاری وزارت صنعت، هماهنگی سیاستهای ارزی با سیاستهای تجاری بوده که این موضوع حائز اهمیت بسیار است. زیرا ارز کم نبوده و نباید یک واردکننده ارز مورد نیاز را از کشور دیگری تأمین نکند. به گونهای که تراکم ارز در یک جا زیاد شده و در جای دیگر ارز مازاد باشد.
وی با بیان اینکه موضوع بعدی بحث نرخ سود بانکی است، توضیح داد: در روسیه زمان شروع جنگ اوکراین، نرخ ارز دچار تلاطماتی شد و به سبب آن هر دلار که در مقابل روبل حدود 60 تا 70 بود به 150 افزایش پیدا کرد و بلافاصله بانک مرکزی روسیه نرخ سود بانکی را یک شبه از 9.5 درصد به 20 درصد افزایش دادند. بعد از آن نیز ثبات ایجاد شد و سپس نرخ ارز مجددا کاهش پیدا کرد. بنابراین موضوع سود نرخ بانکی مدتها است توسط بانک مرکزی دنبال میشود و اکنون نیز در شورای پولی و اعتبار مطرح کرد.
وی افزود: موضوع دیگر بحث قانون وضع مالیات بر عایدی سرمایه است که مالیات نقش بسیار مهمی برای آنهایی که سفتهبازی و سوداگری میکنند دارد و باید مالیات خاص را پرداخت کنند.
به گفته صالح آبادی، موضوع دیگر تعیین تکلیف رمزارزها است. مجلس و دولت باید با هم این موضوع را تعیین تکلیف کنند. اکنون در آستانه تدوین بودجه 1402، بسیار مهم است طوری برنامهریزی کرد تا کسری بودجه نداشته و دولت در این زمینه تلاش میکند.