به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد اسلامی در نشست هماندیشی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت، درباره سند جامع راهبردی صنعت هستهای اعلام کرد: این سند 20 ساله 20 فروردین توسط رئیس جمهور رونمایی و استفاده از همه ظرفیتهای ملی و حرکت در جهت تحقق این سند آغاز شد.
وی ادامه داد:در این سند چند محور اصلی پیشبینی شد. اولین آن توسعه فناوری هستهای برای تولید برق و کاهش تولید کربن و آلایندهها است. بر این اساس نسبت به سرمایهگذاری برای تولید 10 هزار مگاوات برق هستهای اقدام شده و ساخت نیروگاههای دو و سه بوشهر با ظرفیت 2 هزار مگاوات در دست اقدام است.
این مقام مسئول افزود:علاوه بر این ظرفیتسازی برای ساخت راکتورها آغاز و بومیسازی در دستور کار قرار دارد و با گسترش فعالیتهای سطح و عمق مد نظر است ایران به قطب سازنده نیروگاههای هستهای در دنیا تبدیل و تولید برق هستهای به میزان قابل ملاحظهای افزایش یابد. سرمایهگذاری با توجه به بازدهی بسیار مطلوب نیروگاههای برق هستهای در 2 دهه آینده انجام خواهد شد.
اسلامی گفت: همچنین به کاربرد پرتوها توجه ویژهای شده و مقرر است مطالعات آمایش سرزمینی با مشارکت و مطالعه نتایج طرح جامع حمل و نقل، لجستیک و وزارت کشاورزی انجام شود. در این میان ساخت مجتمع پرتودهی در شیراز آغاز خواهد شد.