به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، برزو حقشناس با انتشار مطلبی با عنوان “سعادت ارزی” در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازار سهام در پی افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر رشد قابل توجهی داشت و چنانچه قیمت دلار به همین منوال پیش برود و افت شدیدی نداشته باشد، بورس نیز این روند را ادامه میدهد.
اما چنانچه قیمت دلار با افت شدیدی مواجه شود و به کمتر از ۵۰ هزار تومان برسد بازار سهام هم به دنبال آن اصلاحی خواهد کرد. تشکیل مرکز مبادله ارز و سکه اتفاق مطلوبی برای شرکتهای صادرات محور بورسی است و چنانچه شرکتهای بورسی بتوانند در این بازار دلار حاصل از صادرات را با قیمتی نزدیک به آنچه در بازار آزاد معامله میشود بفروشند، علاوه بر اثر مثبت بر بازار سرمایه، عرضه ارز نیز مقداری افزایش مییابد و در نهایت به نفع کلیت اقتصاد است.
تنها ریسک فعلی پیش روی بازار سهام ریسکهای سیستماتیک و سیاسی است و موضوع دیگری بورس را تهدید نمیکند. بازار سهام این روزها در حال پیروی از افزایش قیمت دلار و جبران عقبماندگی از سایر بازارهای رقیب است. چنانچه اتفاق خاصی برای نرخ دلار رخ ندهد، دولت با سیاستهای غلط برای بازار سرمایه تهدیدی بوجود نیاورد و سعی در تثبیت یا سرکوب نرخی نداشته باشد و شرکتهای صادرات محور بورس بتوانند ارز حاصل از صادرات را با دلاری نزدیک به بازار آزاد بفروشند رسیدن به سقف تاریخی برای شاخص بورس دور نیست.
امید است سیاست گذار در حوزه قیمت دلار حماقت دیگر یا وزارت صنعت بخشنامه عجیبی صادر نکند. چرا که در ماههای اخیر تصمیمات بازار سهام را با مشکلات عدیدهای مواجه کرد. برای مثال در نیمه اول سال و زمانی که قیمتهای جهانی در اوج بودند و شرکتهای صادراتی میتوانستند کمی سود کنند، وزارت صنعت بخشنامهای صادر و عوارض عجیبی بر روی صادرات این شرکتها وضع کرد.
در آن زمان نسبت به اختلالی که در نتیجه این بخشنامه در ارزآوری محتمل بود هشدار داده شد اما متاسفانه گوش کسی بدهکار نبود. نتیجه شد دلار بالای 50 هزار تومان در بازار غیر رسمی. متاسفانه سیاستهای اشتباه و ضد و نقیض دولت وقت، صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد و بازارهای پولی و دارایی زده است.
دولت باید سیاست واحدی در خصوص بازار سرمایه، نرخ ارز و مسائل مهم اقتصادی در پیش گیرد. متاسفانه وضعیت درآمدهای ارزی و مبادله ارز وضعیت جالبی نیست. از سوی دیگر وزارت خزانهداری آمریکا در حال از بین بردن بیش از پیش اتصالات ارزی در کشورهای مختلف است که این موضوع ورود ارز از آن کشورها را دچار مشکل و کمبود ارز را تشدید میکند.
بازار سرمایه در وضعیت مناسبی بوده اما یک سیاست غلط کافی است تا شرکتهای صادراتی در حوزه ارزآوری دچار مشکل شوند و نرخهای ارزی عجیب تری مشاهده شود.